Verksamhetsplaner

Verksamhetsplan 2022

Verksamhetsplan för Knivsta Naturskyddsförening år 2022

Detaljer i planeringen lämnar vi över till den tillträdande styrelsen, men ett antal aktiviteter ligger i pipeline. Vi är bl a delägare i ett LONA-projekt i pollinering tillsammans med Knivsta kommun, Omställningsgruppen och Sigtuna veterantraktorklubb och årets evenemang planeras hållas i slutet av augusti. Något som har med att underlätta för våra pollinerare kommer att genomföras. Vi planerar för några studiebesök och hoppas också få till någon föreläsning i aktuellt ämne. Vi utgår även ifrån att kommunen kallar Knivsta Naturvårds- och friluftsråd till möten igen! Det har tyvärr legat nere under hela pandemin. Det finns flera exploateringsplaner runtom i Knivsta, som påtagligt påverkar naturen, i synnerhet söderut. Dessa planer borde ha lyfts upp i ett tidigt skede i rådet. Vi kommer även att bevaka förslaget till vandringsled runt Säbysjön som nu är inlämnat till kommunen. Vi ser framemot att kunna bistå kommunen så att förslaget kan förverkligas. Föreningsrådet har aktiviteter som vi under 2022 kommer att delta aktivt i.
Vi kommer även fortsättningsvis vara en aktiv förening som tar tillvara miljö- och naturfrågor när Knivsta utvecklas. Det kan ske genom upprop, artiklar och andra inspel i media, remissyttranden och andra vägar till påverkan i frågor där vår natur behöver skyddas. .

Avgående styrelse

Knivsta Naturskyddsförening

Verksamhetsplan 2021

Verksamhetsplan för Knivsta Naturskyddsförening 2021
Den pågående pandemin kommer även under 2021 påverka kretsens arbete. I det pågående pollineringsprojektet, tillsamman med bl a Knivsta kommun och Omställningsgruppen ingår en ”övning” i slåtter under augusti. Förhoppningen är att vi tillsammans skall hitta en lämplig äng för årligt slåttergille.

När möjlighet ges hoppas vi kunna genomföra exkursioner för att visa kommunens höga naturvärden/naturupplevelser, som finns tillgängliga på gångavstånd. Vi har även ambitionen, om möjligheten kan skapas, att bjuda in intressanta föreläsare, som kan inspirera fler att bli aktiva i kretsen.

Vi kommer naturligtvis att fortsätta skriva remisser och delta i aktiviteter som genomförs av Natur- och Friluftsrådet samt Knivstas Föreningsråd. De flesta av dessa aktiviter rör Knivstas utveckling.

Styrelsen Knivsta Naturskyddsförening